У понедељак, 22. 11. 2021. године, у циљу обележавања Светског дана детета одржана је акција ученика ОШ „Светозар Марковић“ у оквиру пројекта „Образовање за права детета“. Акција је била усмерена на информисање и едукацију о вршњачком утицају, насиљу, предрасудама, недискриминацији и праву на слободу мишљења и избора. Осмислили су је и реализовали ученици седмог разреда, чланови Ученичког парламента и Вршњачког тима школе Тијана Ђаковић 7/4, Марија Комад 7/4, Тара Крстић 7/2, Ива Радовић 7/3 и Петра Думић 7/3, у сарадњи са библиотекарком и школском координаторком пројекта Невеном Мартић, наставницом српског језика Аном Милуновић и наставницом ликовне културе Кристином Трујић.
Осмишљена је луткарска представа према драмском тексту „Три безобразне ћерке“ Јасминке Петровић. Текст је веома погодан за разговор о датим темама са ученицима различитог узраста. Рад на реализацији ове активности одвијао се у неколико фаза. Због потребе поштовања мера превенције током пандемије одлучено је да представа буде снимљена и да се због специфичности малог простора луткарске позорнице и блиског контакта учесника не изводи уживо. Најпре су креиране лутке под креативним вођством наставнице Кристине Трујић. Потом су снимани и монтирани гласови и звучни ефекти, и на крају уклопљени са луткарским покретом и видео ефектима што је био задатак библиотекарке Невене Мартић. Наставница Aна Милуновић је припремала ученице, вршњачке едукаторке о правима детета за анализу текста, као и за разговор и вођство млађих ученика кроз вршњачку радионицу.Вршњачка едукација је реализована у одељењу учитељице Јасмине Мајсторовић, 3/1.
Питања за вођену дискусију са млађим ученицима креирана су тимски и према фазама трансформативног дијалога. Разговором, кроз анализу текста и визуелно кроз креиран видео запис, вршњачке едукаторке водиле су млађе ученике од препознавања угрожених права у тексту луткарске представе до освешћивања сличних или истих ситуација у реалном животу. Такође, млађи ученици су добили и усмерења како и уз помоћ кога да одређене ситуације угрожавања права реше у најбољем интересу детета. Завршни део едукације подразумевао је и израду домаћег задатка који би могао послужити за изложбу дечјих радова. Наиме, литерарно надахнутији ученици трећег разреда добили су задатак да напишу наставак драмског текста са циљем да јунакиње луткарске представе остваре своја права. Ликовно надахнути ученици треба да различитим ликовним изразима представе своје виђење ликова из поменутог драмског текста, јер не видимо и не замишљамо их сви исто, а лепота и богатство је управо у различитости.
Невена Мартић
Школски библиотекар