Студијска посета ученика и колега из нових школа у пројекту ОПД са територије Краљева као вид хоризонтаног и вршњачког учења планирана је Годишњим планом рада школе, планом активности Тима за Образовање за права детета.
Током студијске посете присутно је било четири наставника пратиоца и двадесет један ученик из гостујућих школа (ОШ „Димитрије Туцовић“, ОШ „Живан Маричић“, ОШ „Јово Курсула“, ОШ „Браћа Вилотијевић“) и педесет ученика и тринаест наставника школе домаћина. Планиране радионице су се одвијале истовремено у различитим учионицама, а ученици су према склоностима изабрали у којим ће радионицама учествовати.
Радионицу о недискриминацији планирала је и реализовала наставница Јелена Ђонић. Ученици су били изузетно активни и сарадљиви. Поред занимљивих примера и сазнања о дискриминацији, механизмима заштите и процедурама реаговања посебно им се допала употреба платформе www.surveymonkey.com на којој је наставница креирала евалуациони упитник радионице. Резултате анкете учесници су пратили online и одмах добијали повратне информације. Више од 60% ученика оценило је радионицу са највишим оценама, око 30% веома корисном а 10% мање корисном.
У ликовним радионицама са ученицима млађих разреда учествовало је четрнаест ученика гостију и домаћина старијих разреда и 50 ученика млађих разреда из два одељења, 3/1 и 3/2. Ученици су првобитно разговарали о правима детета са учитељицама Иваном Станишић и Јеленом Јовановић, а затим кроз симбол и знак, о чему су више сазнали од наставница ликовне културе Кристине Трујић и техничког и информатичког образовања Снежане Недељковић, представљали појединачна права. Радови су рађени на различитим форматима, од хамера до минијатура, најразличитијим техникама што је допринело да дечја машта и слобода дођу до изражаја. Радове су представили и осталим ученицима који су присуствовали другој радионици. У недељи обележавања 30 година од усвајања Конвенције о правима детета биће приређена изложба ових радова у холу школе.
Чланови УП су уз подршку педагога Олге Дробњак припремили презентацију досадашњих активности у пројекту кроз призму партиципације ученика. Приказане су обуке и ученичке акције које су предстаљене углавном кроз слике и пропраћене кључним коментарима. Ученици су говорили на које све начине остварују у школи своје партиципативно право.
Судећи по евалуационим листама које смо у овој пројектној активности користили студијска посета је испунила очекивања гостију, а и нас домаћина.
Активности су реализоване као део пројекта „Образовање за права детета“ који реализује УГ „Имам идеју“ са шест основних школа у Краљеву у сарадњи са Ужичким центром за права детета и уз подршку Песталоци дечје фондације из Швајцарске.
Невена Мартић
школски координатор пројекта ОПД