Дебата – развијање критичког мишљења

Ученици шестог разреда Oсновне школе ,,Светозар Марковић“ из Краљева су у оквиру пројекта ,,Образовање за права детета“, а на часовима српског језика  обрађивали три књижевна дела – роман „Дечаци Павлове улице“, Ференца Молнара, лирску песму „Овај дечак се зове Пепо Крста“, Милована Данојлића и новелу „Вањка“, Антона Павловича Чехова. Текстови су погодни да, на примеру ситуација датих у делима, деца уче о својим правима. Научено у школи, ученици су могли да примене у дебати, организованој ван редовних часова, односно у онлајн окружењу.

Дебата је формални метод презентовања аргумената одбране/оповргавања унапред дефинисане дебатне теме. Аргументи се излажу у складу са прецизно дефинисаним правилима којих се придржавају сви учесници дебате. Циљ презентације аргумената за или против је што убедљивије изложити аргументе и ставове тима, а пред аудиторијумом који чине публика и група судија.

Дебата са темом: „Најбољи интерес детета (Вањке) је што га је деда послао на занат“, организована је кроз низ припремних часова, како би се на крају и реализовала у виду две полуфиналне дебате и једној финалној дебати.

Основа је анализирано књижевно дело, новела „Вањка“, Антона Павловича Чехова. Након обраде, која се одвијала на редовној настави, ученицима су додељени задаци, на основу изабране улоге, а у оквиру сваког разреда. Организована је припрема за дебату путем google учионице, са критеријумима које треба да испуни сваки ученик ако жели да се определи за једну од улога – говорник, судија или публика.

У првом онлајн сусрету, случајним избором, извршено је такмичење четири одељења шестог разреда, кроз две полуфиналне дебате, да би у завршној дебати било организовано финале са два најуспешнија одељења.

Треба имати на уму да је циљ дебате да ученици препознају проблем, развију (емпатију) саосећање за потлачене, угрожене и понижене, као и критичку свест о класном друштву и насиљу као свеопштем и стално присутном злу, да развију свест о потреби реаговања у случајевима насиља и проналажењу могућих механизама реаговања.

Саму дебату процениле су изабране судије. Ученици који су изразили жељу да буду судије, радили су тест у виду google упитника, који подразумева познавање обрађеног дела, правила бодовања дебате и дечјим правима. Последње питање за ученике је било: Због чега си ти најбољи кандидат за судију? У неколико реченица ме увери да треба да изаберем баш тебе. Њихови одговори су показали висок степен зрелости да одговорно и објективно приступе свом задатку.

И публика је узела учешће у дебати постављањем питања. У свакој активности постоји већина која прати догађај као неми посматрач. Наш циљ је да их пробудимо, да у њима побудимо жељу да учествују у неком следећем, сличном дешавању.

Координатор ОПД тима наше школе и школска библиотекарка Невена Мартић, снимила је наше дебате, тако да финалну дебату можете видети на сајту школе (https://youtu.be/PsVMC4yrZck). За све учеснике дебате обезбеђене су дипломе, а за награђене и књиге, поклон издавачке делатности „Повеље“, и Ане Гвозденовић.

Радујемо се новим сусретима. Ми се већ припремамо за нову школску годину. Дела су изабрана, као и термин одржавања дебате. Придружите нам се.

Активност је део пројекта  „Образовање за права детета“ који реализује УГ „Имам идеју“ са шест основних школа у Краљеву у сарадњи са Ужичким центром за права детета и уз подршку Песталоци дечје фондације из Швајцарске.

Ана Милуновић, наставница српског језика и књижевности, ОШ „Светозар Марковић“, Краљево

                                                 

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *