РЕАЛИЗОВАНА ОНЛАЈН СТУДИЈСКА ПОСЕТА ЗА НАСТАВНИКЕ ИЗ УЖИЧКИХ ШКОЛА

26. и 28. априла 2021. године у Ужицу је реализована дводневна студијска посета за 30 запослених (директора, наставника, стручних сарадника) из ОШ „Алекса Дејовић“ из  Севојна, ОШ „Димитрије Туцовић“ из Чајетине, ОШ „Петар Лековић“ из Пожеге и ОШ „Слободан Секулић“ из Ужица. Ове године посета је због епидемиолошке ситуације одржана онлајн, путем Зум платформе.  Студијска посета је намењена  хоризонталном учењу наставника о сегментима модел школе за права детета, а за циљ има  трансфер знања, искустава и пракси у две пројектне линије:

  • деца уче права детета (кроскурикуларни приступ, ваннаставне активности);
  • деца живе права детета (рад Ученичког парламента, примена Индекса-индикатора остварености права детета у образовно – васпитном процесу).

Колеге из  ОШ „Нада Матић“ и Прве основне школе краља Петра II су биле домаћини ове посете и за своје колеге из других школа су  припремили низ активности, како би се стекао увид у примере добре праксе и како би се разменила искуства у реализацији пројектних активности, којима се могу остварити циљеви пројекта. Поред тога, говорило се о изазовима и начинима њиховог превазилажења током реализације пројектих активности.

Током првог дана учесници су имали прилику да виде на који начин деца уче своја права и то кроз снимке и дискусију о реализацији часова о правима детета онлајн и уживо. Приказани су часови „Аска и вук“, Снежане Цветковић и „Дигитално насиље“, Јелице Стевановић. Марина Лазић и Емина Јеремић Мићовић су говориле о трансформативном дијалогу у функцији образовања за права детета, као методичкој теми која је дала одговор како направити везу између садржаја предмета , личног искуства , критичког промишљања о проблему  и  трансформацији, односно одговорностима како можемо да мењамо стање и да допринесемо остваривању функционалних циљева часа.  По њиховим, а и речима других колега  трансформативни дијалог је веома значајан у области права детета и треба га примењивати. 

Урађен је приказ сајта пројекта, са посебним акцентом на ресурс пакет са наставним јединицама и различитим занимљивим материјалима који у великој мери могу помоћи наставницима у остваривању циљева пројекта. Учесници су имали прилику да чују искуства наставника у реализацији пројекта, њихов развојни пут и  њихове препоруке за рад и реализацију наставних јединица. Приказано је неколико кратких филмића који се могу користити у раду са ученицима, како уживо, тако и на часовима онлајн.

На крају првог дана, учесници су добили задатак да истраже ресурс пакет и да пронађу наставне јединице које су има занимљиве за реализацију и да промисле о креирању неких нових наставних јединица из свог предмета, како би се богатио ресурс пакет.

Други дан студијске посете започет је разговором и излагањем наставника, које се тиче радних задатака које су добили претходног дана. Чули смо шта је то што је за њих занимљиво  за реализацију, на који начин се наставне јединице могу адаптирати и које су нове идеје за даљи рад.

Активности које су приказане другог дана, тицале су се пројектне линије  „деца живе права детета“. Започето је  кроз приказ и појашњење Индекса- индикатора остварености права детета у образовању, као алата којим се може вршити процена стања у школама и на тај начин радити на унапређивању постојећих пракси. Весна Ешпек Дебељевић је на феноменалан начин урадила приказ Индекса, објашњавајући све аспекте у примени овог инструмента и по њеним речима то је инструмент који је одличан за самовредновање, планирање активности за унапређење  различитих индикатора и баш из тог разлога је препознат од стране Министарства просвете, науке и технолошког развоја, просветних инспектора и педагошких саветника.

Такође, имали смо прилику да чујемо и видимо искуства наставника и ученика у реализацији различитих акција и да погледамо „Колаж наших активности“, као приказ најзанимљивијих активности које су ученички парламенти осмислили и реализовали.  На овај начин подстичемо и дајемо наставницима нове идеје за рад.

 Након ових активности вођен је разговор  о правилницима који су настали у оквиру пројекта. Сви учесници су имали прилику да говоре о својим искуствима у реализацији пројекта и активностима које се реализују у њиховим школама.

По речима учесника , ова посета ће им помоћи у реализацији пројекта у њиховим школама и дати идеју шта и на који начин може да се реализује. Дискусија  је била јако корисна и допринеће квалитетнијем и чвршћем остваривању пројектних циљева, као и превазилажењу потенцијалних препрека и непознатих ситуација.

Студијска посета наставника је активност која се реализује у оквиру пројекта „Образовање за права детета“, који реализује Ужички центар за права детета, уз подршку Песталоци дечије фондације.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *